Go
New
Find
Notify
Tools
Reply

-star Rating Rate It!  Login/Join 
Picture of Maaike
Posted
Hallo allemaal

Ik werk met beginnend dementerenden op een dagbehandeling en nu krijg ik de kans om een paar uur per week in een groep te QT-en.
Ontzettend leuk maar ook spannend. Ik ben van plan om te observeren, te kijken en QT toe te passen waar om wordt gevraagd. Dat kan lichamelijk zijn maar misschien ook de dementie en alles wat zich daar om heen beweegt zoals verdriet, boosheid, acceptatie etc etc.
Ik heb op het moederforum gezocht op Alzheimer maar heb daar veel informatie gevonden maar vind het moeilijk om het te vertalen naar mijn situatie. Dus volgt hier natuurlijk de vraag: Heeft iemand van jullie ervaring met dementerende clienten?

Verder moet er natuurlijk verteld worden aan de client of familie wat QT is.
Hoe kan ik nu op de meest eenvoudige maar doeltreffende manier uitleggen wat QT is..

Alvast bedankt voor jullie antwoord Smiler

Posts: 17 | Location: Alkmaar, the Netherlands | Registered: 03 December 2007Reply With QuoteEdit or Delete MessageReport This Post
Picture of Gerda Dekker
Posted Hide Post
Hoi Maaike,

Hoe gaat het met je? Je hebt het voor elkaar gekregen! Dat is wat je graag wilde, dementerenden behandelen op je werk. Gaaf!
Ik heb geen ervaring in het behandelen van dementie.

Hoe je op een makkelijke manier kan vertellen wat QT is en doet?
Een simpele en krachtige healingmethode, die met de handen wordt doorgegeven. QT werkt o.i.v. ademhalings- en bewustzijnstechnieken. Hierdoor wordt de trilling van de healer/client verhoogd waardoor onbalans wordt verminderd/opgeheven. Je kan natuurlijk aanvullen met: de lichaamsintelligentie doet de rest, dan wordt het weer wat uitgebreider.

Wanneer ik eenmaal over QT begin te vertellen, kan ik zoveel vertellen! En eigenlijk kun je het op zoveel manieren uitleggen. Maar dit lijkt me een goede.

Veel succes en laat ons je ervaringen horen!

Kus,
Ger

Posts: 112 | Location: The Netherlands | Registered: 05 January 2006Reply With QuoteEdit or Delete MessageReport This Post
Picture of Maaike
Posted Hide Post
Vandaag mijn eerste keer
Zoals ik had verwacht kwam er van een aantal cliënten weerstand en van een aantal cliënten de normale nieuwsgierigheid.
Er was ook een partner aanwezig van een cliënt en hij wilde graag geQTed worden (lichamelijke klacht: blaasproblemen: nieren) Het leuke hiervan vind ik dat partners doorvertellen aan elkaar wat er gebeurt en deze man vond het een fijne ervaring.
Ik heb ook nog twee cliënten heel kort aangeraakt waar ik een 'vervolg'afspraak mee heb gemaakt. Ik ga het een aantal weken op dezelfde dag doen met dezelfde groep mensen. Ben benieuwd wat er gebeurt als zij aan me wennen...

Posts: 17 | Location: Alkmaar, the Netherlands | Registered: 03 December 2007Reply With QuoteEdit or Delete MessageReport This Post
Picture of Maaike
Posted Hide Post
Afgelopen vrijdag de tweede keer en wat me opviel was dat een cliente het niet prettig vond dat ik achter haar stond. Ze kon me niet zien en dat gaf een onveilig gevoel. Op zich wel begrijpelijk. Misschien dat ik iets met een spiegel ga regelen.

Ook kreeg ik meer het gevoel dat één medewerker het eigenlijk maar niets vindt. Boeiend om te zien maar ook wel vermoeiend omdat ik door zoveel lagen heen moet voordat ik werkelijk kan doen wat ik wil nl QT! Smiler

Wordt dus vervolgd.

Picture of Yolande van Rosmalen
Posted Hide Post
Lekker doorgaan hoor!
Super dat je zo bezig bent!

Wat betreft achter iemand staan; je kunt bij het uitlijnen ook links en rechts behandelen, om de beurt, dus schuin naast/voor iemand staan of zitten, dat werkt ook prima!

Groetjes, Yolande, QTouch Trainingen.

Posts: 51 | Registered: 29 November 2006Reply With QuoteEdit or Delete MessageReport This Post
Picture of Maaike
Posted Hide Post
Hallo Yolande,
Bedankt voor je reactie. Smiler Bij deze mevr was ik bezig met haar hoofd: dat kan ook onveilig zijn. In een spiegel kan ze zien wat ik doe. Als ze zich dan nog onveilig voelt ligt het aan iets anders..

QT Instructor
Allergy Practitioner

Picture of Linda Menkhorst
Posted Hide Post
Of vragen waar ze zich onveilig voelt, aan laten wijzen en vragen of je daar mag behandelen. Of vragen waar zij jouw handen het liefste wil hebben.

Super hoor, genieten en ook spannend.

Posts: 88 | Location: QTouch Trainingen, Egmond aan Zee, Nederland | Registered: 11 April 2005Reply With QuoteEdit or Delete MessageReport This Post
Picture of Maaike
Posted Hide Post
De vorm van de dementie en wat de ziekte doet met de mens, is iets waar ik rekening mee moet houden. Het is dus niet alleen QT maar ook werken met mijn ervaring met dementie.
De mevr waar ik het over had heeft zich nu tegen me gekeerd (maar niet rechtstreeks, achter mijn rug om). Dat heeft volgens mij en collega's nminder met de QT te maken dan met haar persoonlijkheid en de dementie. En wie weet wat de QT heeft losgemaakt? Boosheid, frustratie? Wie weet. Dat is natuurlijk allemaal invullen. En als ik vraag wat mevr voelt of waarom, komen er ontkennende antwoorden. Dit ben ik overigens wel gewend bij deze doelgroep dus daar kijk ik niet van op.

Een andere mevr uit deze groep, wilde na subtiele begeleiding wel eens voelen wat QT precies inhoudt. Mevr is somber, ziet het niet meer zitten. Heeft overal pijn en dan met name de schouders. Zij heeft genoten van de behandeling en kon ook goed vertellen waar ze mijn handen naar toe wilde hebben en wat ze voelde. Ze werd rustig en ontspannen (schouders!). Kijk, daar doe ik het voor en daar heb ik de 'strijd' in de groep wel voor over... Wink

Picture of Maaike
Posted Hide Post
Drie sessies verder met zelfde mevrouw.
Mevr kijkt uit naar mijn komst en noemt me Maaike de straaiker (strijker op zijn westfries) Big Grin (Ze kan me beter Maaike da haaiger noemen Big Grin)
Mevr is/was depressief en voelt zich een stuk beter sinds een paar weken. Slikt haar medicatie geregeld en komt bijna altijd naar de db. Medewerkers van de db benoemden de QT als zeer positief voor deze mevr en dat het zeker meewerkt aan hoe mevr zich momenteel voelt.
Ik ga op deze wijze door bij deze mevr. Misschien volgen er andere cliënten, we wachten het af.

Bedankt allemaal voor het meedenken en het meeleven!
groet :-)

Picture of Gerda Dekker
Posted Hide Post
Hee Maaike,

Wat een goed resultaat!! Goed om te horen!

Groetjes van Gerda

Posts: 112 | Location: The Netherlands | Registered: 05 January 2006Reply With QuoteEdit or Delete MessageReport This Post
 Previous Topic | Next Topic powered by eve community